Graphing Calculators. Dummies har alltid stått för att ta på sig komplexa koncept och göra dem enkla att förstå. Dummies hjälper alla att vara mer kunniga och övertygade om att tillämpa vad de vet Om det är så att passera det stora testet, kvalificera sig för den stora befordran eller till och med mästaren som lagar mat Teknik människor som är beroende av dummies, lita på det för att lära sig de kritiska färdigheter och relevant information som behövs för att lyckas. Learning Made Easy. Copyright 2017 Varumärke av John Wiley Sons, Inc Alla rättigheter förbehållna. Denna artikel är för närvarande i utveckling. Du kan hjälpa TI - Grundläggande utvecklare genom att expandera den. Animation är den snabba visningen av bilder på skärmen för att skapa ett utseende rörelse det fungerar genom att visa en bild och sedan flytta den till en ny plats efter en kort fördröjning har uppstått medan det finns många olika saker som du kan göra för animering möjligheterna är praktiskt taget oändliga heck, det finns en hel programkatalog som ägnas åt animeringar, nästan varje animering beror På För loopar. A För loop är en speciell typ av medan loop, med all loop konstruktion inbyggd, har den den variabel som loopen använder, utgångsvärdet, slutvärdet och inkrementet Detta är viktigt eftersom Du kan använda alla dessa saker för att diktera hur många gånger animationen visas, animationshastigheten och även animationen i sig med hjälp av For-loop-variabeln som koordinaterna eller texten som visas. Avbildning används vanligtvis i början Av ett program eller på laddningsskärmar för att lägga till visuell pop eller pizazz, vilket ger ett program en kant över liknande program. Samtidigt betyder det inte att du inte kan gå överbord med animering för mycket animering blir irriterande och lång efter en medan Selective animation där det är meningsfullt och komplement till programmet har den bästa effekten i ett program. Du vill också komma ihåg kalkylatorn att animationen körs om du skapade din animering på TI-83 SE eller TI-84 SE , då t Han animerade förmodligen t displayen som du tänkt på en TI-83 eller TI-83 miniräknare som har en mycket långsammare processor 6MHZ respektive 8MHZ är långsammare jämfört med 15MHz för TI-83 SE och TI-84 SE Är några andra saker som du behöver tänka på, så du borde läsa portabilitetssidan för mer information. Animationsexempel. Detta är ett exempel på att flytta text variablerna i X - eller Y-koordinaten av texten ändras med kommandot The Mellanslag före utseende och efter att ha behövs för att radera den gamla texten. Körning av den här koden ger detta program. TODO Lägg till fler exempel. Använda bilder. Trackning Radera textändringsposition, storlek, bokstav genom bokstav. Tradering Radera former som ändrar position, storlek, färg. Trawing Erasing lines ändra position, storlek, color. One av de vanligaste exemplen på animering som du ser i spel torkar grafskärmen kan du säkert torka hemskärmen också Detta görs vanligtvis i slutet av spelet efter spelaren ha S förlorad, eller som en övergång från en nivå av spelet till nästa. Om skärmen handlar om att använda en eller flera Linje - eller Horisontella Vertikala kommandon, och sedan visa linjen från ena sidan av skärmen till den andra. Som du kan se , Visas en vertikal linje från vänster sida av skärmen till höger och skuggar hela skärmen effektivt. Eftersom den använder Xmin, Xmax och X, kommer den att fungera på vilken skärm som helst. Ett annat vanligt exempel visar text På titelscreen i ett spel för att få spelet att sticka ut till användaren Det finns flera olika sätt att du kan visa text, men några av de vanligaste är brev till brev, skjuter in den från skärmens sida, överlappar varje bokstav och Visar den stora texten bakom den lilla texten. Visning av textbrev med bokstav innebär att du placerar texten i en sträng och sedan visar respektive substring baserat på var du befinner dig i For-loopen Mer tydligt angivet, visa varje tecken av sig själv vid respektive tidpunkt . Koden för detta är ganska enkel. Animationslängd. De två olika alternativen för animationslängden är tidsinställda och oändliga tidsinställda innebär att animationen varar för en viss mängd loop-iterationer, medan oändliga innebär att animationen kommer att gå på obestämd tid utan slut eller vid Minst tills användaren äntligen trycker på ON-tangenten. Sättet du går om att göra en tidsinställd animering är genom att helt enkelt använda en ytterligare For-loop som bifogas animeringen. Om du exempelvis vill att animeringen från tidigare visas fem gånger kan du bara gör. Det finns faktiskt två olika sätt att göra en oändlig animation använda en For-loop med ett riktigt stort slutvärde som E5 eller använd en oändlig medan 1 eller Repeat 0-loop. Den oändliga när - eller repetitionsslingan är den mindre av de två, men For loop har fördelen att det fortfarande tillåter användaren att gå ur animationen. Självklart är den riktigt långa For-slingan inte en sann oändlig slinga, eftersom den så småningom kommer att sluta vid något tillfälle. För vårt ändamål fungerar det dockGanska bra eftersom kalkylatorn faktiskt kommer att strömma ner efter en viss inaktivitet har TI-83 och ovan en inbyggd APD-funktion. Lägger till en fördröjning. Om du provar några av de exemplen som hittills har visats är en av De saker som du förmodligen kommer märka är att de visas så snabbt att du knappt kan se att de visas tills de är nästan färdiga. Detta beteende är acceptabelt för vissa animeringar, som där det finns många saker som animeras på en gång, men det kan Orsaka kaos för många animationer Så här fixar du detta problem genom att lägga till en fördröjning. Det finns två grundläggande sätt att skapa en fördröjning använd en For-loop eller använd rand-kommandot The For-loop är bara en tom slinga, vilket betyder att det inte finns något Kommandon eller funktioner inuti den. Randkommandot s alternativa syntaxrand genererar en lista med slumptal, vilket är en ganska tidskrävande operation. Båda dessa fördröjningsmetoder kan arbetas så att de skapar en liten eller stor fördröjning genom att bara ändra storlek av för l Oop och antalet slumptal som genereras respektive. Till exempel, här är textanimationen från tidigare, där ordet HELLO visas brevet med bokstav på första raden på startskärmen, varvid var och en av de två respektive fördröjningsmetoderna läggs till Det. Varje fördröjningsmetod har sina egna fördelar och nackdelar. För loop har fördelarna med att använda den fortfarande tillåter användaren att göra något under fördröjningen, och det har inget extra minnesutrymme som rand har Rand-kommandot den fördelen att Det är mindre än storleken för For-loop. Rand-kommandot använder lite extra minne för att lagra den tillfälliga listan över slumptal i Ans, vilket kan vara oönskat. För att undvika detta behöver du bara använda denna lite längre linje. Om dim rand Trots Närvaron av ett If-uttal måste du inte oroa dig för att nästa rad hoppas över, eftersom dim rand alltid kommer att vara sant. Den andra oroen när man använder rand-kommandot är att om numret är tillräckligt stort, e-programmet kommer slut på minne från att försöka generera en så stor lista och sedan returnera ett ERR MEMORY-fel Vilket tal är för stort beror på hur mycket ledigt RAM som finns tillgängligt på räknaren, så för vissa kan det vara 100 För andra kan det bara vara 50 Så om du vill använda en stor fördröjning kan det vara bättre att gå med en för-loop i stället för ett rand-kommando. När det gäller överklagan är frågan om portabilitet en fördröjning lämplig för din kalkylator, men det vunnit inte vara på en annan kalkylator. Om du till exempel har en TI-83 och du använder en fördröjning för tjugo iterationer av en For-loop, skulle det vara nästan otänkbart på den mycket snabbare TI-83 SE och TI-84 SE-räknare Omvänt, om du skriver ditt program på ett TI-83 SE, skulle förseningen vara mycket längre på en TI-83 och TI-83, till den punkt som animationen skulle sakta ner till en krypning. Med undantag för monteringsbibliotek där är inte ett sätt att kontrollera vilken räknare ett program körs på Ett bra alternativ är att hitta rätt fördröjning för varje räknemaskin och ta sedan medeltalet för förseningen som du använder. Detta glada medium är bara en enkel åtgärd, och egentligen allt du kan göra är att bara hålla de andra räknarna i åtanke när du bestämmer hur mycket fördröjning du ska använda. Tillåter användaren att avsluta. En av de viktigaste övervägandena som du måste göra när du använder animering i ett program är huruvida användaren kan lämna animeringen när som helst som helst. Detta gäller animeringar av vilken längd som helst, men det gäller särskilt långa animeringar. Detta är Eftersom användaren måste vänta tills hela animeringen är klar innan de kan gå vidare till resten av programmet, vilket är extremt irriterande från användarens synvinkel, se programanvändbarhet för mer information. Det finns ett par olika sätt du kan fixa det här problemet Det första sättet är att lägga till några getKey s under hela animeringen för att söka efter användarnyckelpressar och om du hittar något, avslutar du animeringen. Eftersom animationerna använder För loopar, och vi vill gå ut ur dem Innan de är färdiga kan du göra det genom att lagra något som åtminstone är lika med slutvärdet till variabeln som används i For-loop. Exempelvis när denna metod fungerar ganska bra om din animering bara består av en For-loop fungerar det inte När du har två eller fler För slingor som du behöver gå ut ur Problemet är att om du lämnar ur den första slingan tidigt måste du hoppa över resten av slingorna i animationen. Tyvärr finns det ingen riktig Enkelt sätt att gå om att göra detta Ett alternativ är att använda förgrening för att hoppa ut från For-slingorna för att gå till ett internt underprogram för While-slinga. Orsaken till detta är naturligtvis att undvika att skapa minnesläckage. bli ganska rörigt, ett annat alternativ använder en ytterligare variabel för att fungera som en flagga. Du har bara ställt in variabeln till ett avstängt tillstånd noll är standardvärdet och ändrar sedan det till ett på-tillstånd som uppnås genom att vända flaggvariabelns värde när användaren har tryckt på en nyckel. Till exempel, här är en an imation som visar ordet HELLO brev med bokstav och raderar sedan varje bokstart från O. Om användaren inte avslutar animationen tidigt kommer den att spelas 100 gånger innan den slutligen är klar. Notera det första exemplet använder förgreningen medan den andra Exempel använder A-variabeln som en flagga. Dessa två alternativ bör generellt räcka för de flesta animationer, men ett tredje alternativ är att helt enkelt skriva om animeringen. Det finns inget svårt och snabbt sätt att skriva om en animering, men det handlar allmänt bara om att tänka på animering och se om det finns ett alternativt sätt att implementera det. Ett vanligt sätt att skriva om animationer där du flyttar fram och tillbaka eller visar och raderar text är genom att kombinera de två för looparna i en och använda några ytterligare variabler för att hålla reda på Den aktuella riktningen eller om den ska visas eller raderas När en kant nås vrider du bara variablerna värden från negativa till positiva och vice versa. Moving averages and th E CAS-kalkylator. I fx casio var rörliga medelvärden lite av en doddle-stick i värdena och använd MAV-ansökan. Den föreslagna metoden för klassväg 330 enligt klassvägswebbplatsen är att använda kalkylbladsläge. Detta har några nackdelar med att jag Har inte kunnat övervinna med min korta undersökning. För att ställa in ett MAV-problem, rensa arket och ange de grundläggande data i kolumnerna För att beräkna MAV-klicket på mellansidan av den första serien, t. ex. i en 3pt MAV skulle det vara andra cellen och använd kolumnen Åtgärd för att hitta medelvärdet för de tre första datacellerna Kopiera sedan din genomsnittliga cell ner i kolumnen genom att markera resten av kolumnen med hjälp av pekskärmen och använd sedan redigeringsmenyn - klistra in. För diagrammet är det lite på fiddly-sidan Markera datakolonnen och MAV-kolumnen och tryck på linjediagramikonen. Det finns två, det är den första. Välj grafen och gå Visa-markörer för att stänga av datapärkare. Under typmenyn, se till att du har valda kolumnserien. Den här sho Uld visa grafen. Om du behöver en regression, välj MAV-linjen med pekskärmen och välj en lämplig regressionsfunktion på verktygsfältet. Huvudproblemet med det är att det inte finns någon möjlighet att interpolera eller extrapolera data det viktigaste du vill Att göra med denna typ av data för att förutsäga datapunkter medan det är i kalkylarkläge för regressionslinjen. Det har varit ganska frustrerande. Jag kan återskapa regressionslinjen för MAV i graf och flikläge och använda det här men det skulle vara lättare att bara Ha ett spårningsläge på statistikgrafen, okej. Här är länken till ett index för andra CAS-beräkningsställen. Uppdatering 15 09 09 Ladda ner v3 04 från klassvägs operativsystem härifrån Det förbättrar kraftigt kalkylbladsläget att utföra regression i kalkylblad Läge Du måste registrera och logga in innan du laddar ner det. Det är ganska snyggt att klicka på regressionslinjen, kopiera det och klistra sedan in formuläret på kalkylbladet längst ned i y-kolumnen Ändra E formel så att x blir en cellreferens, t. ex. A2 och viola - en alternativ till spår för att förutsäga y-värden. En annan metod för att hantera rörliga medelvärden på Casio-klassväggen är att mata in den samlade datatiden och flytta genomsnittsvärdena i separata kolumner i statistikavsnittet i CAS-kalkylatorn Enligt mina kunskaper måste glidmedelvärdena beräknas för hand, men efter att ha läst ditt inlägg tycker jag att det här är en enklare process, särskilt när det gäller grafik. För att gradera dina data i statistikläget , Under beräkning av linjär regression eller vilket som är lämpligt. En liten skärm kommer att visas med regressionens ekvation samt korrelationskoefficienten innan du grafikerar data med regressionslinjen redan på plats. Du kan enkelt interpolera och extrapolera data under analys - spår om du har rätt domän Zooma ut ur diagrammet för att extrapolera data. Detta är bara en alternativ metod för hantering av glidande medelvärden. Jag ansåg Det här och till och med tittat på matlista och listmatningsfunktioner för att kopiera data över och bakåt. Jag gjorde övningen med kalkylbladsläge med mina studenter idag och de verkade få det och kombinerade det med CMA eftersom det var tillåtet att Gå tillbaka till enstaka enheter per rad och generera en regressionslinje och resterna verkar fungera okej så länge de hade en bestämd förståelse för vad syftet med Saddler-övningarna var. Jag använde en glassbutik för att se hur resterna kunde användas för att förutsäga krav på is och den linjära regressionsekvationen som finns i kalkylbladsläget kan skrivas manuellt under graf och flikläge. Jag antar att jag bara blev besviken över att det faktiskt blev svårare att gå från fx till CAS-kalkylatorn och att det krävde manuell inmatning i statistik läge för att göra några ganska enkla Jag antar att jag ska komma ut i programmeringsmanualen och koda upp något, men jag föreställer mig att det är runt hörnet. Det är antagligen ett MAV-program för klasskompisarna, ingen där jag kan ge t det min matte lärare sa att han fick hans från casio webbplats men jag kan inte tycka att hitta det på någon hjälp. Jag har inte sett det ändå det gamla fx MAV-programmet var mycket bra för att lösa MAV problem En annan lärare på vår skola säger att han Porterade dem över lätt i fjol, men vi har aldrig kunnat ta reda på var eller hur det gjorde det. Om du letar efter lite åsikt om utbildning i allmänhet och ibland av utbildning i WA är det här rätt plats. Är en 41 år gammal dekan av studier i mitt fjärde år i ledarskapet som jag har lärt mig i 9 år och var tidigare en chef och datorprogrammerare i 10 år. Sällan är de saker jag skriver ämnet för år av forskning, det är bara en En del av min sökning efter excellens i undervisning. Popular Posts. There finns ett antal sätt att hitta var två linjer skär varandra Låt oss lösa detta exempel Var gör ekvationerna yx och y -2x 3.En strategi för att undersöka beslutsfattande, statistik och sannolikhet är genom spel Vanliga exempel är Scrabbl E-kakelfrekvenser. Jag är ingen expert på detta ämne, men jag har experimenterat med det några år jag har undvikit traditionella spel i denna lista. 40 I dag i 2C MAT kom vi över den gamla kastanjen, Venn-diagrammet med Det saknade värdet i korsningen med ett tal i A, B an. Normala distributionsproblem kan enkelt göras på Classpad 330, men metoden verkar lite konstig, kanske har jag inte hittat det.
No comments:
Post a Comment